Laxeringsmedel.




Jag har funderat kring det här med laxeringsmedel. Många anorektiker har använt det. Inte jag.

Men vad är egentligen meningen med det?
Jag har hört många tjejer som har missbrukat det. Men varför? Man går ju egentligen inte när i vikt av det.

Jag kan förstå tjusningen med att känna sig "tom", tro mig. Jag har många gånger tyckt att det är en underbar känsla. Att använda laxeringsmedel är en genväg till det, men gå ner i vikt "på riktigt" gör man väl inte?
Eller? Har jag fel?

För kroppen har väl redan tagit upp alla näringsämnen innan laxeringsmedlet ger någon effekt?

Kommentarer
Postat av: Elin

Du har helt rätt ang. laxeringsmedel. Kroppen har redan hunnit ta upp näringen så det är meningslöst att laxera egentligen. Jag har heller aldrig gjort det och kan inte riktigt förstå varför man gör det heller men det kan nog vara så som du skriver att man vill känna sig "tom" kanske är därför många fastnar i det!

Sen måste jag säga att jag är enormt imponerad av dig, du gör ett jätte arbete och är på väg att vinna mot anorexin. Det gör mig så glad att läsa och jag skickar en stor kraam

2010-04-28 @ 12:29:21
Postat av: Lina

Ni har fel, mycket proteiner (bl a) och vätska tas upp i tarmarna. Om man använder laxermedel skyndas systemet på och tarmarna hinner inte ta upp allt. Det är väldigt farligt att konstant använda laxermedel. Kroppen omsätter ungefär 10 l vätska i metabolismen var av ca 8 l tas upp igen i systemet via tarmarna. Om man sköljer ut en stor del av det kommer kroppen i obalans och uttorkning och elektrolyt-obalans följer. Kalium och natrium är livsviktiga ämnen som gör att kroppen fungerar. Kalium behövs i musklerna för att dem ska arbeta, hjärtat är en muskel och om det finns för mycket eller för lite kalium pumpar inte hjärtat! Torka sliter på njurarna vilka är en del i kroppens reningssystem. Om de inte renar samlas gifter i kroppen som i början gör en tankspridd för att sen om de sviktar tvinga in en i en livslångt dialysbehov för att överleva! Känslan av att man går ner i vikt av laxermedel beror mest på all vätska man förlorar, men om njurarna tar skada kommer de sluta rena och producera urin vilket får till följd att kroppen samlar på sig vätska. Vätska leder vätska, så drick för att skölja ur vätska ur kroppen och låt laxermedlen vara! Användning av laxermedel kan också göra så kroppens egna metabolism skadas. Kroppen strävar efter balans och om mag och tarmkanalen arbetar för fullt vill kroppen balansera detta genom att sakta ner metabolismen vilket får till följd att förbränningen saktar av och man blir "beroende" av laxermedlen för att kunna bajsa. Jag vet att när hon i huvudet säger att man inte duger bryr man sig inte vad som händer med kroppen bara man ser resultat, men resultaten är bara kortvariga och det kommer mer problem än varaktiga resultat. Svält gör så kroppen måste finna nya sätt att få energi och då börjar den "äta" proteiner som finns lagrade i kroppen. Muskler är proteiner så de bryts ner, hjärtat är en muskel och kommer till slut att börja "brytas" ner. Hjärtinfarkt är det tragiska slutet många anorektiker möter. Jag hoppas verkligen du klarar av att komma ur detta. Du är värd så mycket mer! Jag vet att rösten i huvudet går att tysta. Hon är nästan borta i mitt, men det tar tid :( Kram!

2010-04-30 @ 11:34:01
Postat av: Lina

Ni har fel, mycket proteiner (bl a) och vätska tas upp i tarmarna. Om man använder laxermedel skyndas systemet på och tarmarna hinner inte ta upp allt. Det är väldigt farligt att konstant använda laxermedel. Kroppen omsätter ungefär 10 l vätska i metabolismen var av ca 8 l tas upp igen i systemet via tarmarna. Om man sköljer ut en stor del av det kommer kroppen i obalans och uttorkning och elektrolyt-obalans följer. Kalium och natrium är livsviktiga ämnen som gör att kroppen fungerar. Kalium behövs i musklerna för att dem ska arbeta, hjärtat är en muskel och om det finns för mycket eller för lite kalium pumpar inte hjärtat! Torka sliter på njurarna vilka är en del i kroppens reningssystem. Om de inte renar samlas gifter i kroppen som i början gör en tankspridd för att sen om de sviktar tvinga in en i en livslångt dialysbehov för att överleva! Känslan av att man går ner i vikt av laxermedel beror mest på all vätska man förlorar, men om njurarna tar skada kommer de sluta rena och producera urin vilket får till följd att kroppen samlar på sig vätska. Vätska leder vätska, så drick för att skölja ur vätska ur kroppen och låt laxermedlen vara! Användning av laxermedel kan också göra så kroppens egna metabolism skadas. Kroppen strävar efter balans och om mag och tarmkanalen arbetar för fullt vill kroppen balansera detta genom att sakta ner metabolismen vilket får till följd att förbränningen saktar av och man blir "beroende" av laxermedlen för att kunna bajsa. Jag vet att när hon i huvudet säger att man inte duger bryr man sig inte vad som händer med kroppen bara man ser resultat, men resultaten är bara kortvariga och det kommer mer problem än varaktiga resultat. Svält gör så kroppen måste finna nya sätt att få energi och då börjar den "äta" proteiner som finns lagrade i kroppen. Muskler är proteiner så de bryts ner, hjärtat är en muskel och kommer till slut att börja "brytas" ner. Hjärtinfarkt är det tragiska slutet många anorektiker möter. Jag hoppas verkligen du klarar av att komma ur detta. Du är värd så mycket mer! Jag vet att rösten i huvudet går att tysta. Hon är nästan borta i mitt, men det tar tid :( Kram!

2010-04-30 @ 11:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0