Anorexia gör dig dum.

Kommer ihåg ett av mina första samtal med min psykolog, var flera år sedan. Vi pratade om vad anorexin gör mot mig, min kropp och med min hjärna. Jag frågade om anorexian gör mig dum, för det är jag jätterädd för, att bli korkad, dum och ointelligent.
Det hon sa till mig som jag kommer ihåg är att när man inte får i sig tillräckligt med energi, går kroppen in i sparlåga för att överleva, den energi som du får i dig går till hjärtat för att det ska kunna slå och till allt annat i kroppen som ska fungera, det vill säga att kroppen prioriterar inte hjärnan.
Det betyder att när du inte äter och din kropp inte får energin den behöver, när inte hjärnan får sin del, så kommer din IQ att sjunka, och det som fastnade mest i mitt huvud var att när man väl börjar äta igen så kommer inte IQn att höjas igen.

Jag måste ändå säga att jag inte anser mig själv vara helt blåst. Men har koncentrationssvårigheter, dålig motorik, dålig på att uppfatta saker, problem med att hänga med i konversationer, lätta mattetal kan vara jättesvåra för mig, dålig på att ta in ny information och har ibland svårt att förstå skämt och tex. förstå handlingen i en film. Finns mycket mer jag kan ta upp som jag har svårt med, och det beror på mitt lilla matintag under alla dom här åren.

Inte konstigt att jag hade det så tufft i skolan under min gymnasietid.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0