Tre stora fobier.

Jag har tre stora fobier som jag lider av dagligen. Jag tror alla har med min sjukdom att göra.

Höga ljud.
Är verkligen jättekänslig.

Ljus.
Lampor, sol, stora fönster där det kommer in massa ljus, ljus inredning. Vet inte vad det är som gör att jag mår så dåligt när jag befinner mig där det är ljust, trivs verkligen inte.

Jag bor i en liten etta i en källare med pyttesmå fönster. När jag flyttade in så målade jag väggarna i mörkgrått och köket rött, allt för att få det så mörkt som möjligt. Min inredning går i svart och rött. Har så lite lampor på som möjligt, två små röda lampor i fönstret och en IKEA-lampa som står på golvet. Kommer någon på besök så klagar dom alltid att jag har så mörkt. Tänder dom den starka taklampan så får jag nästan panik.

Älskar när dagen blir till kväll så att det är mörkt överallt.

Speglar.
Tror dom flesta med anorexia har en fobi mot just speglar. Jag undviker speglar så länge som det bara går. Jag gillar inte det jag ser, min spegelbild. Ställer jag mig framför en helkroppsspegel så blir jag så fixerad så att jag kan stå där en väldigt lång tid.

Min spegelfobi har också stor del att göra med att jag såg kvinnan som ville mig illa i den ett antal gånger.
Dom bilderna kommer aldrig att lämna mig.

När kommer jag att bli redo att se mig i spegeln utan att känna en stor rädsla eller utan att bli helt paralyserad av min egna spegelbild?

Tror att många "normala" människor också har problem med speglar. Många drabbas av spegelskräck efter att ha sett för många skräckfilmer där det dyker upp "otrevliga saker".

Det engelska ordet för spegelskräck är Catoptrophobia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0