Vikttips.

Tänkte dela med mig av några vikttips som jag läste i en tidning på sjukhuset. Ska försöka komma ihåg det som stog. Jag antar att det är för dom som är lite överviktiga.

1. Ta dig inte vatten över huvudet. Säg aldrig att du går på en diet. Någon gång kommer du att sluta gå på dieten, och du har då misslyckats. Om man ska gå ner i vikt handlar det om att byta livsstil.
2. Ta reda på hur mycket energi du behöver.
3. Skriv ner allt du äter på en vecka. Jag hoppas att det är många som för matdagbok.
4. Aktivera dig 60-90 min varje dag. Underskatta aldrig vardagsmotionen!
5. Sluta äta när du är mätt. Inte när tallriken är tom.
6. Tolka ditt sug. Är du sugen på salt och fet mat kan du ha uttorkning - drick mera. Är du sugen på godis, läsk, choklad så kan du ha ett underskott på protein - kött, kyckling, fisk, böner hjälper. Är du sugen på pasta eller bröd så kan det betyda att du har ätit för lite.
7. Deppät inte. Gör något annat istället för att äta. Trösta dig inte med mat om du har en tuff och jobbig period i ditt liv. Och ät inte bara för att äta.
8. Byt porslin. Mindre tallrikar, mindre portioner. Mindre sked, mindre tuggor.
9. Ät enligt tallriksmodellen. ( Jag kanske inte är helt rätt person att skriva det här eftersom att jag inte gör det alls ).
10. Inspireras av andra. Ta stöd av en kompis.

Kommentarer
Postat av: Anonym

bra tips! Jag har just börjat med matdagbok, fast det känns som om jag börjar bli lite för viktfixerad, men jag vill ändå fortsätta...

2010-06-04 @ 14:54:29
URL: http://mytruethoughts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0