Negativa tolkningar.



Jag sitter och tänker på en sak. Vad säger man när man möter en anorektiker? Efter att ha sagt " Hej "? De vanliga, vänliga inledningsfraserna går ju inte att använda. Man kan inte säga: " Vad pigg du ser ut " eller "Vad fin du är idag"
Även " Vad kul att se dig " går bort eftersom frasen känns falsk. Det är sällan roligt att se en anorektiker - även om det kan vara roligt att träffa människan som råkar vara sjuk.

Så här är det för mig. Jag gör subjektiva, personliga, tolkningar av sådant som jag hör eller ser. Det gäller speciellt om det handlar om mig som person. Eftersom jag själv har låga tankar om mig själv så utgår jag från att alla andra också har det. Allt som andra säger om mig misstolkar jag och blir bevis som bekräftar att jag är värdelös.

Även välmenade komplimanger kan jag vrida och vända på för att försöka hitta ett negativt budskap. Om någon säger till mig: " Vilket bra jobb du har gjort idag " så tänker jag: " Jaha, så igår gjorde jag ett dåligt jobb...Alla är missnöjda med mig, jag är värdelös ".

Jag vill inte att folk kommenterar mitt utseende, tror alla anorektiker känner så. En snäll, spontan och uppmuntrande kommentar " Vad fin du är ", tolkar jag som " Hjälp, nu har jag gått upp i vikt när du säger så där, jag vet att du inte skulle säga att jag var fin om jag var underviktig ". Allt jag hör kan misstolkas. Vet att det kan vara otroligt svårt att prata med en anorektiker, som att gå på ett minfält.

Jag kan också ta på mig skulden för saker som inte alls har med mig att göra. Om en kompis är sur och irriterad, om mina kompisar bråkar med varandra, om någon får dåliga betyg... Allt är mitt fel tänker jag.

Så det jag ville säga är att även en snäll och uppmuntrande komplimang kan misstolkas av en anorektiker och göra oss sjukare.

Kommentarer
Postat av: oscar

Jag lovar att bara för att man är fin så behöver det inte betyda att man har gått upp i vikt, kanske syftar på dina fina kläder? Eller att du är väldigt fin i håret, allt har inte med vikten att göra.



Du har säkert hört det tusen gånger men Emma, om någon säger nåt snällt, då menar personen väl och försök vara glad över kommentaren. Det fick jag lära mig, man ska säga tack och bli glad av det, inte ifrågasätta eller säga emot.

Det mår man mycket bättre av, och du förtjänar att må bra! Det gör du verkligen!

2010-03-25 @ 22:11:09
URL: http://osce.blogg.se/
Postat av: en i mängden

för att ha en svältande hjärna så märks det tydligt hur smart du är och vilka verkliga funderingar du lägger fram. med det menar jag INTE att du verkar äta tillräckligt med FETT till hjärnan!



det är as-svårt att ta åt sig av komplimanger om man ogillar mycket hos sig själv. du kan försöka ta åt dig av det som du vet att du skulle må bra av!



Dom mindre kritiska tankarna kommer tillbaka med kroppens balans. Om jag kan göra minsta lilla för dina framsteg och ljus i din kamp gör jag det.



kom ihåg det här: Om det är något jag skriver som gör dig stött. grubbla inte. diskutera emot eller visa bara!



peace

2010-03-26 @ 09:44:33
Postat av: Anonym

Jag vet att det är lätt att man vänder alla tankar till något negativt men det är bara en själv som kan ändra på det, för det har alltid varit så att människor berömmer varandra och kommmer alltid att vara så (och tänk så hemskt det vore om det inte var så), så det kommer du nog inte undan med. Skulle det inte kännas hemskt om alla bara från och med nu aldrig skulle säga något positivt om dig. Hur skulle du tolka det då? Saken är den att det är du som måste försöka ändra dina tankar. Ingen kan genom magi ändra dina. Du måste vara din egen räddare! Du är klok Emma och jag vet att du fixar detta.

2010-03-26 @ 10:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0