Det är okej Emma.



De viktigaste stegen för att bli frisk är att veta hur sjukdomen ser ut. Att identifiera de sjuka tankarna, och låta bli att följa dom. Men det får ske i mig egen takt.

Allt är inte svart eller vitt. Ett friskt liv fungerar inte så. Inte ett sjukt liv heller för den delen.
Långsamt lär jag mig förstå det, jag ifrågasätter alla de myter som det sjuka livet tatuerat in i mitt inre. Varje enskilt litet val är inte till för att bestämma om jag är en bra människa eller inte. Det gäller inte maten, det gäller inte träningen, det gäller inte hur min kropp ser ut.
" Jag duger och älskar mig själv, med mina fel och brister."
En floskel som låter så enkel. Ändå är det där utmaningen finns, och för många av oss är det en självklarhet som vi måste jobba med hela livet.

Jag är fast i andra sanningar, lögnaktiga sanningar som jag nu börjar testa på min omgivning. Jag gör det metodiskt, men helt omedvetet. Är jag okej även om jag är ledsen? Kommer jag att bli accepterad även fast jag inte tränar stenhårt? Kommer jag att bli ifrågasatt och hånad då? Blir jag respekterad även om jag går upp ett kilo? Och kommer jag själv att tycka att det är okej?

Det går inte snabbt, men allt eftersom avslöjar sig alla de där sjuka sanningarna som lögner. Det är okej att vara ledsen, det är okej att låta bli att träna, ingen kommer att håna mig om jag går upp ett kilo.

Det positiva med att vara sjuk är att sjukdomen låter mig slippa alla måsten, att den låter mig slippa vara stark, att den låter mig känna att jag har kontroll.
Det som jag börjar förstå är att jag har rätt till allt det där utan sjukdomen. Jag har rätt att säga nej, att bli respekterad utan att prestera, jag har till och med rätt att vara ledsen.
Anorexi har egentligen inte särskilt mycket med vikten att göra, kilona som försvinner är bara ett yttersta tecken på en sjukdom som förlamar själen.

Kommentarer
Postat av: Catharina

DU skriver så fantastiskt bra, har insikt och du har ju svar på hur du ska bära dig åt för att bli frisk.

Mål är viktigt, vad har du för mål till dig själv just nu om du tänker/längtar bort från sjukdomen? Drömma sig bort och tänka på lite annat är bara ett plus.

Kraam

2010-04-16 @ 23:04:08
Postat av: oscar

sv: Haha, jag kommer nog inte göra det!:)



Och det här inlägget, så otroligt bra skrivet Emma! JAg tänkte kommentera tidigare men jag mådde inte prima men det är verkligen bra skrivet, man förstår så bra!

2010-04-17 @ 01:02:34
URL: http://oscarpettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0