Hjälp mig att äta varierat.




Sen den dagen jag blev utskriven så har jag verkligen försökt äta varierat, men det är så svårt. Köttbullar, pytt i panna, soppa, lax, fiskpinnar, så kan matlistan för en vecka se ut och sen börjar jag om på köttbullar igen. Det här är typ det enda jag äter.

Jag är kräsen när det gäller mat också, vilket gör det hela ännu svårare. Hade funnits betydligt mer att välja mellan om jag inte hade varit lika kräsen. Jag är inte heller en som gillar att stå länge vid spisen, inte när jag bara lagar mat åt mig själv. Det ska helst gå fort att laga och inte vara så avancerat heller.

Att skriva matlista hjälper mig väldigt mycket. Jag slipper springa runt länge på affären och fundera vad jag ska äta.
Nu ser jag på matlistan på morgonen och handlar det som står, punkt slut.

Men det är inte kul när matlistan ser likadan ut varje vecka, så har ni några tips på något annat jag kan laga?
Något som går fort och något som är rätt så enkelt att göra. Får inte heller vara något som kräver en ugn.

Skulle bli väldigt tacksam om ni hjälper mig!

Kommentarer
Postat av: li

Stuvade makaroner och korv.

Kycklingsallad med dressing.

Hamburgare med bröd, sallad osv.

Spagetti och köttfärssås.

Varma mackor, om man känner sig extra lat en dag:)

Skinksås och pasta.

Potatis, biff och brunsås.

Plättar/våfflor.

Korvstroganoff och ris.

Några förslag på maträtter :)

2010-04-23 @ 18:37:22
Postat av: mat:)

palt/kroppkakor

blodpudding

Risgrynsgröt

Omelette

flygande jacob med ris

korv med bröd

hemmagjord pizza

bakad potatis med t.ex keso+tonfisk

Lasagne

nudel-wok

potatismos och grillkorv

chili con carne

2010-04-23 @ 20:47:43
Postat av: Matilda

Du hade redan fått en massa bra tips ser jag.

Jag är inte speciellt förtjust i att laga mat (trots att jag gått den utbildning jag gått ;P), men något jag tycker är lätt, snabbt och gott är kött/kycklinggryta med ris.

Går att köpa strimlat kött så har man inget jobb där, och det funkar bra med grillad kyckling om man inte orkar skära upp från filéer :P

Häll ner lite matlagningsgrädde (personligen tycker jag bäst om Valios laktosfria för att den inte blir FÖR rinnig). Jag brukar snöra ner lite wok-grönsaker för att dryga ut också.

Krydda.

Sen kan man variera kryddningen så att de inte smakar samma sak jämt om man vill :)

2010-04-24 @ 12:41:49
URL: http://kryddstarkt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0