Det är en sjukdom.

Till alla som inte förstår, anorexia är en sjukdom som vilken som helst, och vi kan inte hjälpa att vi får det.
Att klanka ner på någon som har en sjukdom är bara lågt. Skulle ni få för er att klanka ner på en som är cancersjuk?
Skulle inte tro det.
Anorexia är en psykisk sjukdom, som vi inte kan hjälpa att vi har. Däremot verkar folk tycka att det är "stört" så fort det är en psykisk sjukdom, att man är "dum i huvudet" och att man skylla sig själv för att man inte äter, men det är allt annat än enkelt!
Det ni läser i den här bloggen är hur jag ser världen.
Visst, jag har en rubbad kroppsuppfattning, sjuka tankar och funderingar, men som sagt, jag och alla andra som lider av det här har en sjukdom, det är inget vi har valt själva. Att tycka att vi är "dumma i huvudet" är så jävla lågt.
Har ofta fått höra att "jag har valt att leva mitt liv i svält" men det är ingenting jag väljer, det är en sjukdom, och man kan inte välja att ha en sjukdom. En uttjatad mening, jag vet, men försök sätta er in i det.
Ni borde läsa min blogg för att verkligen försöka förstå, inte läsa den för att störa er på mig och tycka att ni själva är så bra och "normala".

Kommentarer
Postat av: Elin

Så otroligt bra skrivet och jag instämmer till 100 procent!!!

2010-05-31 @ 12:17:43
Postat av: Catharina

Instämmer... som mamma till en fd anorektiker!!!

En helvetes sjukdom...

Önskar att ingen kunde drabbas av denna "förvrängda" sjukdom, många utomstående fattar inte hur mycket man än förklarar...

Mycket bra skrivet Emma

Kraam från en sann vän, även om jag ej träffat dig

Catharina

2010-05-31 @ 21:31:40
Postat av: enbartmoa

Du har helt rätt! Det är inte vårt fel att vi är sjuka, visst et är vi som ska kämpa för att bli friska, men det var INTE vårat fel att detblev som det blev! Och vi är precis lika normala som alla andra, vi är inte dummai uvudet bara för att vi har en psykisk sjukdom!

2010-06-03 @ 18:08:02
URL: http://enbartmoa.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Att det är en sjukdom håller jag med om. Men att jämföra det med cancer är inte okej.

2010-06-21 @ 02:38:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0