18.40

Jag funderar väldigt mycket på om det verkligen är så att vi sjuka påverkas av modellerna. Jag själv har svårt att tro att jag gjorde det när jag blev sjuk, men jag vet ju inte, kanske gjorde det omedvetet. Hur skulle samhällets skönhetskrav varit om modellerna hade varit tvärtom, alltså överviktiga? Skulle då alla sukta efter att bli "stora" istället för smala? Skulle sjukhusen och psykiatrimottagningarna ha fullt skå med ungdomar som lider av fetma och övervikt istället för anorexi och bulimi? Jag har verkligen ingen aning. Kvinnoidealet var ju att man skulle vara kurvig och kvinnlig i kroppen på 40-50-talet, innan Twiggy upptäcktes. Det var ju på sätt och vis hon som startade bantningshysterin, bara att vi nu har utvecklat den.
Jag har alltid varit underviktig, men när jag började gymnasiet så blev allt så mycket värre, gick ner mer och mer och var till slut tvingad att få hjälp. Jag vet inte riktigt hur allt började för mig, vad som gick fel, men så är det väl kanske med alla anorektiker, visste vi orsaken hade det kanske varit lättare att bota, vilket det inte är!
Man blir grundlurad hela tiden, det är anorexin som styr och ställer, inte tvärtom. Man är inte perfekt som anorektiker, man är totalt misslyckad, för det enda man tror att man kan kontrollera är till slut sitt ätande och inte ens det kan vi sköta ordentligt. Det är en destruktiv sjukdom som alla andra missbruk där man tar till svält lika mycket som en alkoholist tar till flaskan för att klara sin vardag.

Kommentarer
Postat av: Celia

Vinnaren av dagens blogg är utsedd!

Blev det du? Titta efter :D



http://celiadanielsson.blogg.se/2010/september/vinnaren-av-dagens-blogg.html



Annars kommer det alltid flera chanser<3

2010-09-21 @ 19:08:40
URL: http://celiadanielsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0